Ersätt ingrediens

Mjölk

Havremjölk
Fri från kolesterol och laktos samt innehåller höga halter av antioxidanten vitamin E. (Ej glutenfri)

Sojamjölk
Sojadryck är ofta ganska mycket sötad för smakens skull men finns även att hitta naturell.

Rismjölk
Risdryck består av ris och vatten och innehåller mycket näring som niacin, vitamin B6, magnesium, järn och koppar.

9 alternativ till komjölk;
https://kurera.se/9-alternativ-till-komjolksprodukter/


Ägg

Chiafrön
De sväller och klibbar ihop sig i varandra och blir utmärkt bindemedel istället för ägg i mjuka och hårda kakor.
1 msk chiafrön och 2 msk vatten ersätter 1 ägg.

Sojamjölk & äppelcidervinäger
I äppelcidervinäger finns syra som bryter ner proteiner i mjölken. Bakpulver hjälper ytterligare med att lyfta kakorna och få till en fluffigare konsistens.

Banan
Tänk på att banan är naturligt söt och minska därför en aning på socker i receptet. Banan ger också mycket smak, använd till lämpliga bakverk.
½ mosad banan ersätter 1 ägg

Äppelmos
Håller samman ingredienser och ge en naturlig sötma.½ dl äppelmos och ½ tsk bakpulver ersätter 1 ägg.

Sojagrädde
Pensla dina bullar med sojagrädde, du ser ingen skillnad.

Sojamjölk & mjöl.
Äggstanningen i pajer kan du ersätta med en stuvning. Koka upp och smaksätt t ex med salt, peppar och buljong.


Vete & Gluten

Lailas mjölmix, majsbaserad, glutenfri
http://kockens.se/produkter/lailas-mjolmix-majsbas..

Glutenfritt mjöl för bröd, pizza och pannkakor
https://www.kungsornen.se/produkter/..för-bröd-piz..

Glutenfritt mjöl för söta bakverk
https://www.kungsornen.se/produkter/..för-söta-bak..